stare.

on

Principalul lucru care ar trebui să ne intereseze după 12 ani de școală este înțelegerea un text dat, scrierea corect gramaticală și vorbitul fluent. Ce face învățământul din România? Creează roboți. Suntem penultima țară pe scara analfabetismului și cu toate acestea ne complacem așa. Nu știm să legăm subiectul de predicat, dar știm mărcile lexico-gramaticale, putem interpreta viziuni despre lume și ne putem da cu părerea într-un mod complex despre perioada marilor clasici. Dar despre perioada în care mai bine de jumătate de țară nu știe să lege două cuvinte, despre perioada în care dacă vrei să ajungi la putere trebuie să fii prost, despre ea când învățam să vorbim? De ce, domnule ministru al Educației, nu vreți să înțelegi că măsurile dumneavoastră de a ne evalua nu ne atestă cunoștințele pe viitor? De ce înlățuiți autori și specii literare pe ecran până vă dor degetele dacă nici dumneavoastră nu știți nimic despre ele?

De ce nu v-ați gândit să introduceți în multitudinea de eseuri și materii nefolositoare un gram de cultură generală? Am învăța altfel dacă am ști că orele alea pierdute ne ajută pe viitor. Cu ce vă încălzește tocitul de acum, dar uitatul pe viitor? Ce vreți să demonstrați cu strictețea asta în corectură și evaluare? Sunt a 12-a, iar luni, după ora 12 voi uita, încet încet, tot ce am învățat din programa propusă de dumneavoastră. Ne spuneți mereu: „învățați să aveți un viitor!”, dar viitorul e condus de oameni incompetenți, de oameni care nu știu nici acum când s-a născut și a murit Eminescu. Viitorul nu suntem noi, așa cum afirmați pe la televizor. Încetați să ne mai credeți păpuși și încetați să mai abuzați de timpul nostru. Dacă vreți oameni drepți și culți, acceptați schimbarea sau, dacă nu, poate învățăm împreună. Am rămâne surprinși de câte știți. Poate și aici „e grele” limba română.

Pe lângă aparițiile media, vacanțele de lux, aerul ăsta de superioritate și imaginea de ‘ministru’, ar trebui să vă îngrijiți puțin și de cei care vin din urmă. Nu prin programare interminabile și evaluări olimpice, ci prin a vă asigura că știm cu toții să vorbim și să scriem corect. Că înțelegem ce transmite un text și îl putem analiza în termeni mai puțin științifici. Că mai scade gradul de alfabetism. Dar mai e cale lungă până acolo sau poate că nu vom ajunge niciodată în punctul în care să conștientizăm gravitatea lucrurilor. Eu mă întorc la eseurile mele, ne auzim luni să vă mulțumesc pentru minunatul subiect 3!

Reclame

3 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Iosif Strasbourg spune:

    De ar gândi atât de pragmatic, majoritatea celor nascuti din 2000 încoace, ar fi o sansa ca Romania si poporul român sa nu fie în viitor doar o amintire si o legenda, scrisa în cartea de istorie a lumii …
    Un Weekend sublim, draga Diana !

    Apreciat de 1 persoană

    1. costiadiana spune:

      Mulțumesc, asemenea!

      Apreciază

  2. -X- spune:

    Am ajuns sa-mi fie frica sa privesc la televizor un ministru din actualul guvern. Cred ca profesorul meu de limba română, care a parasit lumea asta, i-ar fi lasat corigenti chiar din clasa a IX-a 😉

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s